Wednesday 16 March 2011

bila sudah busann..

ari ni cuti.. xde ape nk dibuat. smlm dh kuar so ari ni mengemas umah aje la.. sbnrnye byk je nk bt tp ntah la.. penyakit m.a.l.a.s melanda.. maka dok la melepak dpn tv.. sementara anak2 blm ade kn.. 


lame2 dok dpn tv cm bosan plak.. tukar2 channel xde pe yg menarik.. asik dok ulang sama ja.. aku pon dh tgk berpuluh kali.. tetibe rase cm nk belek resepi yg aku print 2 ari lps dr myresepi.. belek dok belek.. mcm byk la.. padahal 4 helai je pn.. semak bahan2.. maka laju la aku ke dapo..dok mengira2 bhn ckup x.. mcm nk msk benda yg rumit la bunyinye kan.. hehe

cek pnye cek.. sume bhn2 lulus.. sume ade.. tp ble bace cara2 die part plg last tu.. suh kukus or pkai oven.. aiyarkkk..
skali br teringat aku ni xde pengukus.. oven lg la.. biase la.. umah yg br dibina..byk la yg xlengkapnye.. aisehh.. xleh jd.. dh teringin2 nk mkn bnde tuh... nk bli cm mahal la jgak.. kdg2 xsedap pn.. hmm.. maka muncul la idea yg hebat bernas.. cm bernas la sgt.. pdhal org len pn wat cm tu gak.. huhu.. 


ideanye guna periuk biase.. then letak penapis plastik yg slalu gune basuh sayur tu.. seb baik la muat2..pastu tutup je la.. haha.. senget btl la. ala2 pengukus jgak la tu kan.. maka settle 1 mslh.. pastu proses memasak bermula.. sambil melihat resepi.. nmpk sgt x bape cekap di dapo.. xpe la.. learning proses.. xkesah la.. jnj nk blaja kn..


dlm respi tu die tulis mula2 msk gula dgn masuk 1 sudu air..then kaco smpai perang.. aku pn ikut la.. agaknye salah teknik ke cam mane.. aku bt xperang2.. jd cm air gula adelah.. haishh.. nnt xjd la bende yg aku nk mkn nih.. maka dgn cemerlang aku tuang air gula tersebut ke dlm sink.. bt br.. besarkn api sket.. taraaa.. jd beb!!(malu btl)

pukul2 telur.. letak susu.. dan proses seterusnya.. xlama pn.. lam 15  minit je proses nye.. air liur cm nk meleleh dh.. lame xmkn.. sblm ni pn xpenah bt.. tetibe rajin nk try ari ni la.. maka letak lam bekas dan mule mengukus.. igt kejap je msk.. adehh..  kne tggu lg 40 minit rupenye.. hehe.. xpe.. sabar2.. nk mkn hasil tgn sndr  yg xtentu lg sedap x.. 


setelah 40 minit berlalu.. dgn penuh ketidaksabaran aku nih nk mkn.. cpat2 la angkt n sejukkan.. tggu lam 10 minit.. maka merasa la aku.. alhamdulillah seb la sedap mengikut deria raseku.. xtau la kalu cik abe blk rase mlm ni.. hrp2 die pn suka la.. 

owh.. xckp lg eeh masak ape.. hehe.. malu nk ckp.. tgk aje la.. huhu..


sblm masuk mulut.. seb sempat snap..

dh nk sparuh mkn ni.. laju je..


ala.. sbb xde keje nk wat ari ni.. maka tercipta la puding caramel ni.. 1st trial.. haha.. seb jd.. dan sedapp (up dr sndr).. hahaha~






No comments:

Post a Comment